de reisboetiek, auto huren

Zo huur je een wagen zonder stress

Het is beslist: U wilt op vakantie met de huurwagen. Een hele slimme keuze, want zo kan u rondrijden in alle vrijheid. Bovendien is een huurwagen ook snel en eenvoudig geregeld. We vroegen aan onze partner voor autoverhuur Sunny Cars om de belangrijkste informatie voor u op een rijtje te zetten. Hieronder vindt u alle tips en richtlijnen om goed voorbereid op reis te vertrekken.

Wat kun u allemaal kiezen bij een huurwagen?

Ook belangrijk zijn een aantal persoonlijke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld uw leeftijd, of u met (kleine) kinderen reist, zwanger bent, aan bepaalde ziekten lijdt enzovoort.

Als u met de auto reist, controleer dan of de wettelijk verplichte verbandtrommel van uw auto nog volledig is.

De tankregeling: Sunny Cars biedt uitsluitend de klantvriendelijkste tankregelingen, namelijk FF en FP. FF staat voor vol-vol; ophalen én inleveren met volle tank. FP staat voor full-paid; de eerste tank is inbegrepen in de huurprijs en u mag de auto inleveren zonder hem terug vol te tanken.

De ophaallocatie: U kan uw wagen zelf ophalen op de luchthaven, met een busje of chauffeur tot aan een ophaalpunt in de stad rijden, of de wagen tot aan uw hotel laten brengen. Wij bekijken samen met u wat de beste optie is voor uw vakantie. Sunny Cars heeft meer dan 8.000 bestemmingen dus er zijn veel mogelijkheden.

De verzekeringen: Sunny Cars biedt standaard een all-inclusive huurauto. Echt alle nodige verzekeringen zijn inbegrepen. U kan dus gerust nee zeggen tegen extra verzekeringen die ter plaatse worden aangeboden

Grensoverschrijding: Geef vooraf aan oat u de grens over wil met de huurwagen, zodat we kunnen navragen of dit mogelijk is en u ook over de grens optimaal verzekerd rondrijdt.

De extra’s: Wilt u afwisselend rijden met een reisgenoot? Laat dat zeker weten, want dan kijken we of we een zogeheten “AD-pakket” kunnen boeken waarbij een tweede bestuurder is inbegrepen. Bij Sunny Cars mag u een onbeperkt aantal kilometers rijden, dus daarvoor is er geen limiet, en betaalt u geen extra kosten. Hebt u accessoires nodig zoals een kinderstoeltje, booster (stoelverhoger) of GPS? Vermeld dat zeker, dan boeken we die van te voren zodat u zeker bent van de beschikbaarheid.

Waarborg: Het bedrag voor de waarborg wordt van uw creditcard afgeschreven (dit krijgt u na de huurperiode weer terug); houd dus rekening met een tijdelijk lagere bestedingslimiet. Om de auto mee te krijgen, hebt u een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig. Wilt u een auto huren zonder creditcard? Dat is op steeds meer bestemmingen mogelijk met het “geen waarborg servicepakket”. Uw Reisboetiek contactpersoon geeft u hier graag advies over.

Welke documenten meenemen om uw huurwagen op te halen?

Een creditcard op naam van de hoofdbestuurder: Controleer de limiet voor de waarborg! Soms kan het ook zonder creditcard, als u een “geen waarborg servicepakket “boekt.
Uw rijbewijs: Tip: Buiten de EU is een internationaal rijbewijs soms verplicht. Vraag dit zeker na bij De Reisbtoetiek.
Uw Sunny Cars voucher. Hierop staan de contactgegevens van de lokale verhuurder, en die moet u  kunnen contacteren bij problemen.

Wat kijkt u best even na vooraleer uw huurcontract te ondertekenen?

Bij de balie wilt u zo snel mogelijk uw huurauto ophalen.

Maar kijk eerst uw huurcontract goed na vooral u het tekent:

  • Kloppen de verzekeringen/dekkingen?
  • Zijn de namen en gegevens van de bestuurders in orde?
  • Bent u het eens met de hoogte van de borgsom en het eigen risico?
    Tip: bij Sunny Cars geldt terugbetaling van het eigen risico in geval van schade en diefstal. Ook glas-banden-bodem-dakschade is standaard gedekt.
  • Hebt u een betalingsbewijs voor de borgsom?
  • Staat het telefoonnummer voor noodgevallen op het contract?
  • Snapt u de afspraken rond tankregeling en tankinhoud?
  • Welke brandstof moet u tanken?
  • Hebt u eventuele schade genoteerd?
  • Zijn merk, type, kenteken en km-stand correct?
  • Dubbelcheck de huurperiode en inlevertijd!

Hebt u een goed gevoel over het huurcontract? Dan kan u het ondertekenen.
Twijfelt u toch?
U kan 24/7 contact opnemen met Sunny Cars via het noodnummer. Zeker doen, want het is altijd beter om nog voordat u uw handtekening onder het contract zet even te overleggen.

Nadat u getekend hebt voor bijvoorbeeld onnodige verzekeringen wordt het erg lastig dit terug te draaien.

Wat doen als uw vlucht vertraging heeft?

Check uw voucher. Staat uw vluchtnummer er goed op? En is de vertraging minder dan een uur? Dan hoeft u niets te doen.

Is uw vluchtnummer niet doorgegeven? Of is de vertraging meer dan een uur? Bel de lokale verhuurder om aan te geven dat u later komt.
Het nummer staat op de Sunny Cars voucher.

Schade? laat het optekenen!

Loop bij voorkeur samen met de verhuurder een controlerondje om de auto (ook bij het inleveren).
Noteer eventuele schade en check of alles werkt.
Maak foto’s van de schade als bewijsmateriaal.
Laat eventuele schade aantekenen op het huurcontract.

Wie helpt u bij problemen onderweg?

Onderweg een technisch mankement? Neem contact op met de lokale verhuurder.
Onverhoopt een verkeersongeval? Bel de plaatselijke hulpdiensten. Zorg dat u de alarmnummers bij u hebt.
Andere problemen ter plaatse? Bel het Sunny Cars noodnummer, dat is 24/7 bereikbaar

Nog vragen?

Zijn uw vragen niet allemaal beantwoord? Of juist wel, en bent u klaar om uw volgende road trip samen met ons vast te leggen? Kom dan gerust bij ons langs of neem contact op. Want met een huurauto ziet u meer. En met een wagen van Sunny Cars is dat volledig zorgeloos!