Covid 19 Tegoedbonnen
Vanuit de overheid werd het systeem van Covid19-tegoedbonnen in het leven geroepen om enerzijds de reissector te redden en anderzijds jou als klant de financiële bescherming te geven die je verdient.
De voorschotten en betalingen die ons kantoor Selectair De Reisboetiek van jou ontvangen heeft, worden doorgestort naar zowel binnen- als buitenlandse dienstverstrekkers waarmee jouw reis wordt samengesteld. Dit geld zit dus niet meer bij ons, vandaar dat het ook onmogelijk is om iedereen zomaar terug te betalen. Dit zou immers een golf van falingen in de sector tot gevolg hebben waar de consument ongetwijfeld ook financieel bij zou inschieten; een scenario dat we uiteraard willen vermijden.
Het systeem van tegoedbonnen is complex en een reisagent is geen jurist. Dit is dus geen wettelijk bindende tekst, enkel een poging om verschillende mogelijke situaties zo duidelijk mogelijk te verwoorden.
Annulering van jouw reis
– De reis wordt geannuleerd door de organisator of wegens reisverbod: je krijgt een tegoedbon. Momenteel is het systeem van tegoedbonnen geldig voor reizen met vertrek tot 19 juni of later indien er inreisverbod op de bestemming is. Afhankelijk van de verdere beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad kan die datum nog opgeschoven worden.
– Indien je zelf initiatief neemt om te annuleren voor een periode waarvoor er nog geen (uit- of in-) reisverbod is: annuleringskosten dienen betaald te worden. Eens je daarvoor gekozen hebt is dat onherroepelijk, en kan je later niet alsnog een tegoedbon vragen.
Het systeem van tegoedbonnen
– Is wettelijk bepaald via het Ministerieel Besluit van 20 maart 2020
– Bij een pakketreis is ons kantoor “doorverkoper” en ontvang je een tegoedbon van de reisorganisator. In andere gevallen is ons kantoor zelf “reisorganisator” en ontvang je een tegoedbon van ons Selectair kantoor.
– Je ontvangt een tegoedbon voor het bedrag dat je aan de reisorganisator betaald hebt. Indien er dus een saldo openstaat voor een reis die omwille van het corona-virus geannuleerd wordt, hoef je dat niet te betalen. *dossierkosten vallen buiten de regeling van pakketreizen en zijn niet terugbetaalbaar.
– De tegoedbon kan gebruikt worden voor een reis uit het aanbod van de uitgever van de tegoedbon. Bij velen kan je bijv. de bestemming wijzigen als dit in het aanbod zit van wie de tegoedbon uitgeeft, maar dat is geen vaste regel.
– De tegoedbon is 1 jaar geldig. Hiermee wordt de reservatiedatum bedoeld. De afreis kan dus later vallen.
– Indien de tegoedbon niet opgenomen is na 1 jaar, kan een terugbetaling voor het saldo gevraagd worden. Wij proberen dat dan zo snel mogelijk te doen, maar de leveranciers hebben dan nog 6 maanden de tijd om terug te betalen. Uiteraard betaalt ons Selectair kantoor je sneller uit, als het geld ook door ons vroeger ontvangen wordt.
– De tegoedbonnen zijn gedekt tegen financieel onvermogen bij ons of de leverancier. Dit is immers verplicht voor wie in België gevestigd is en reizen aanbiedt. Zo ben je zeker dat jouw geld nooit verloren kan gaan.
Dank voor het vertrouwen. Stay safe en tot gauw !
Goele Custers
Zaakvoerder
Laatste update: 08/5/2020